Inte bloggar man särskilt ofta...

Hej igen på er allihopa :) Inte har jag bloggat särskilt mycket på sistone men till skillnad från "no lifers"  så lever jag inte framför datorn ;) Vår och höst är oxå bråda tider, det är mycket som skall göras...
Vi var i Kåbdalis vecka 34 onsdag tom söndag. Det var bara planerat att vi skulle vara där över en natt men det råkade bli lite längre. Stackars Rune & ElliKari ;)) Rune var lite skämtsam och ropade Yiipiee när vi for ;) Vi var nämligen på väg hem flera kvällar i rad :O)

Uppe i Kåbdalis passade jag på att plocka lite blåbär, lyckades skrapa ihop en sisådär 8-9 liter...Det tog tid, få bär på varje blåbärsris. Hörde att någon uppköpare betalade 23 kr/kg och det tyder ju på att det är ett dåligt blåbärsår, kanske inte överallt dock. Vi for även upp till Kåbdalis för att hämta lite bohag/grejor och för att inkallningsträna Varga.



Inkallningsträning av Varga gick till en början sisådär, vi började med att släppa henne i en renhage...vi såg hur hon systematiskt letade längs stängslet och vips! så hittade hon ett hål nedtill som hon smet ut igenom!! Hon är rent otrolig på att smita, hon verkar tycka att det är en sport...Hon uppehöll sig bara i närheten dock eftersom vi lekte å hade roligt med Aigo, Ila och Tikki. Efter ett tag fick vi fast henne och vi gjorde ingen större affär av det...

Nästa dag satte vi GPS-pejl på Varga och släppte henne helt fritt. Rune följde med för att ta oss till lämpligt område där det inte var en massa renar. Rune förklarade också för oss hur Astro Garmin-pejlen fungerade :) Varga har ganska kort/snävt sök, hon befann sig som längst endast ca 250 meter ifrån oss, så... långt bort är hon ju inte. Detta är ju både bra och dåligt beroende på ur vilken synvinkel man väljer att se det! Varga var jätteduktig och kom tillbaka till oss med jämna mellanrum och varje gång fick hon köttbullar ;))



Så var det dags för våra småttingar att få vara lösa och springa av sig lite....Brukar aldrig vara några större problem! De brukar göra en hastig tur i början för att sedan återvända men så blev det typiskt nog inte denna gång...de gjorde sin rush och så...fortsatte de å fortsatte. Tikki, Aigo och Ila poff - borta :( Plötsligt dök det upp renar som småsprang lite och vi började ana oråd så vi gensköt hundarna på sträckan mellan dem och renarna. Vi anade att de skulle komma i bakspår på renarna och mycket riktigt ;) där kom de. Ila var dock den som återfanns sist efter ca 45 minuter och hon såg inte ut att vara färdig med sitt göromål men efter det att jag visat av mej för henne och sprungit åt motsatt håll så beslöt hon sig för att komma...Pust, alla hundar insamlade och vi kunde åka tillbaka. Blev tyvärr inga foton på det för jag hade liksom annat att göra då.


Är det någon av mina vänner som kan identifiera denna svamp?? Jag lägger även ut bilderna på min facebook.


Jag har mina aningar på vilken svamp det kan vara, åtminstone vilket släkte men jag behåller det så länge pga att jag inte vill "låsa" fast någon i mitt tänk ;) Svampen hade taggar undertill...Svampen var oxå hård och träig i sin konsistens och smakade lite beskt...






Under vår Kåbdalisvistelse åkte vi oxå in på höstmarknaden i Jokkmokk. Småruggigt väder men trevligt. Spelade en hel kort med Ellikari på kvällarna oxå, det var roligt och fnittrigt pga trötthet ;) Åkte hem till Sikfors på söndagseftermiddagen med en kåpsläpvagn med grejor.


Flygburen har kommit till användning igen och tur är det för den var dyr när vi köpte den. Varga jättetrött vid hemkomst till Sikfors...Hon älskar att ligga i buren :))


Ila(Bombax Jokasta) var oxå lite trött när  vi kommit hem...Stör mej inte - looken!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0