Välkommen till min nya blogg!!

Den 9 - 12 juli flyttade vi till vårt nya hem/hus i Sikfors, en by ca 2,7 mil utanför Piteå. Namnet på bloggen, Vargbackennipan kommer utav att området precis nedanför oss heter vargbacken. Vi har också en brant nipa ned mot Piteälven på andra sidan vägen. Jag har försökt söka på nätet efter en förklaring till att området kallas för vargbacken men inte hittat så mycket mer än att det finns flera Sikfors i Sverige och att byn/samhället någon gång bytte namn till Vargbacken(tror jag) för att få egen identitet och ett nytt postnummer. Därefter måste det ha skett namnbyte tillbaka till Sikfors. Byn är historiskt sett förknippad med vattenkraftverket/dammen och fisket i Piteälven. Byn verkar hysa mycket trevligt folk och det sker tydligen en hel del aktiviteter här. Här finns bla ett sågverk, Folkets Hus, en byaffär(oxå ombud för svenska spel, bolaget mm), en fin camping och konferensanläggning(med bla gym)och en hel del föreningar och företagare.


Vi har inte hunnit få iordning så mycket här hemma ännu. Vi hade ungefär 49 kubikmeter bohag som flyttfirman anlände med och två fullpackade bilar med grejor så det kommer nog att ta tid att få allt på plats. Jag kan nämna att vi bla hade ca 100 flyttkartonger...

Huset är ett 1½plans hus och känns helt rätt och är jättemysigt :) Mycket är renoverat inomhus, det som är kvar att renovera är köket. Vi får väl se när det blir av...lite konstig planlösning i köket. Fasaden och fönstren behöver målas, kanske nästa sommar? I hallen är det klinkergolv m golvvärme - praktiskt då vi har hundar :) Badrummet är helkaklat och med klinkergolv och golvvärme - lyyyyx! Badkar finns oxå - ännu mer lyyyx! Nya elledningar är dragna nästan överallt i huset och det är nya element i vardagsrummet. Gården är på ca 3000 kvadratmeter och innehåller en lång slänt...lite bökigt vid gräsklippning men otroligt fint å mysigt. (Se bilder) På gården har vi också en gäststuga, uteförråd, kallgarage och en carport. Fantastisk utsikt ner mot Piteälven finns oxå!

Det har varit fullt upp sedan vi anlände hit. Flyttfirman anlände söndag den 11 juli och vi valde att bo hos Stinas föräldrar till tisdagen. På måndagen, första dagen vi var folkbokförda här i Piteå kommun, var vi båda på arbetsförmedlingen och skrev in oss. På fredagen kom först en av Stinas kompisar å hälsade på tillsammans med sina tre hundar, två kinesiska nakenhundar och en bordercollie. Strax därefter ringde vänner från Lycksele och ville komma förbi...med sig hade de fyra stycken borderterriers :)) Därefter kom Stinas brors flickvän och efter det Stinas bror och mamma...Ojj oj - alla på en gång !:) Det var bara att ställa sig å fixa lite mat med kaffe på det.

På natten till lördagen åkte Stina tillsammans med sin familj på barndop kombinerad vigsel i Ås(Jämtland). Jag valde att stanna hemma för att vi skulle infinna oss på hundutställning i Sjulnäs på söndagen(18juli). På lördagen fick jag besök av mina danska vänner från Mullnäset, de skulle på samma hundutställning som vi på söndagen. Jag erbjöd dem och deras fina alaskian malamutetik logi över natten. Med gemensamma ansträngningar fixade vi så en god middag :)      Full rulle - ingen rast, ingen ro!


En liten rundvandring m h a bilder








En hörntomt mot vägen. Tomten slutar mellan sista pelaraspen och stolpen nere vid vägen.


Gäststuga/förrådsbod/kallgarage/carport


Vardagsrum kombinerat matrum



Kök



Badrum






Pannrum(elpanna), tvättstuga och centraldammsugare. Lite litet utrymme...



Trappen upp


Hall på övervåning


Sovrum


Gästrum/tvrum mm


Kontorsrum


Min bil var fullpackad med elektronik


Flyttfirman hade lite besvär att ta sig in på gården


Fullpackat!!


Jag har inflyttningspanik ;) Å kolla inte på mina fötter!! Fråga inget heller...



Kommentarer
Postat av: Pernilla

Hej tjejen!

Jättestort grattis till er flytt och nya huset! Ser så fint ut och mkt utrymme. Vad roligt att allt går så bra för er! Lycka till att hitta jobb oxå, allt kommer med tiden. Har du sålt ditt hus i Hammerdal nu? Vet att vi pratat om det, men kommer inte ihåg om det vart så... Hoppas jag kan komma upp o hälsa på snart, Ante frågar efter dig o Noicy ibland :)

Stor kram

(Saknar dig, men är så glad för er skull <3 )

2010-07-28 @ 11:11:24
URL: http://www.vintervisa.com
Postat av: Maria i Hammerdal

Ääääääntligen ;o) Det ser ju helhärligt ut :o) å bra med utrymme för att ta emot gäster som behöver sova över ;o)



Jag ska inte kommentera det du har på fötterna... men hade du inte skrivit att det var du, så hade jag aldrig kunnat gissa det :oP



Kram!

2010-07-29 @ 01:09:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0