v.11 tom v.12

Här har det varit en mycket blåsig vecka...storm i vindbyarna vissa dagar :( Inte lika jävligt väder som i fjällen dock...där vägar har måst stängas av.
Jobbade på fritids & vildmarksbutiken lördag den 19:e!! :))) Det lovar bra! Som det verkar så får jag anställning där i sommar :))

I veckan som gått har jag hittat ett underbart fiskeställe...Lill-Brännträsk! Jag var dit både i tisdags och onsdags och provade fiskelyckan....Här kommer två bilder:



Röding på precis 1Kg(vägde den på hushållsvågen hemma). Tagen på en silverblank Eldorado-pirk och maggot.
Bakom rödingen ligger mitt Isfiske-ekolod :)) Det är bra att ha med sig när man är ny på ett ställe - då har man ju en sportslig chans iallfall ;) Man får dock inte mer fisk bara för att man har ett ekolod men man kan ju se om fisken finns där man sitter.



Närbild rödingen...Jag hade på en rödingen som var dubbelt så stor som denna(jag såg den i borrhålet) men den slet av linan mellan pirken/blänket och kroken....Fan vad man grämer sig ibland...jag skulle ha låtit fisken köra omkring ett tag till/slakat den lite mer...Det är lite kritiskt att få upp rödingarna när man bara har ett borrhål gjort med 110cm-isborr!! Funderar om jag måste skaffa en grövre isborr?? Yxa skall finnas med som sista utväg hädanefter...att hugga upp större hål med alltså ;)

Det var inget goväder att sitta ute i...blåste som attans...och i onsdags hade jag inte lika bra fiskelycka :( Fick bara två abborrar och två mörtar...Det är ju så att rödingen blir lite lågtryckssjuk....och det är ju aldrig bra fiske när det är nymåne/tillbakagående måne och blåsigt så att vattnet guppar upp och ned i borrhålet. Dessutom small det i isen!! Inte bra...Nu avvaktar jag minst en vecka innan jag provar fiskelyckan igen :) (dvs minst tom tisdag till veckan 13).

Fredag-Lördag har Stinas kompis Sanna bott här med sina tre hundar Harry, Sally och Freja :) Stina och Sanna lagade våfflor åt mig i fredags...Alla våra hundar kan umgås utan problem nu, vi får bara vara lite uppmärksamma på att förekomma konfliktsituationer ex ben och leksaker....Jag var lite nervös för Vargas och Frejas möte eftersom de haft en kontrovers tidigare men det var faktiskt då de var kopplade för promenad....Nu var de lösa inne i köket och det gick jättebra...Varga visar såååå fina hundsignaler :)

I lördags for vi ut med alla 7 hundar och grillade vid Lill-Brännträsk...Inget fiskande alltså...vi bara njöt av att vara ute...Hundarna tyckte det var toppen!! Vi grillade Piteortens falukorv och sedan mackor i mackjärnet!! Mackorna med skink/champinjonstuvning och ost gjorde jag i förväg hemma så att de bara var att stoppa ned i järnet :) Mumms det var gott :o)

Hundarna luktar fortfarande, idag söndag, grillrök ;)


Jag i finvädret ;)


Stilige Aigo :)


Ila gillade att klia sig i de stenhårda skoterspåren ;)


Tikki(halvtrimmad)


Småhundarna(Sally på renskinn)


Varga i ståtlig posé...


Freja(bordercollie 8 år)


Harry(Chinese Crested , powder puff)



Sally(Chinese crested)


Varga och Freja








Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0