Massor att göra...v.35

Efter en väldigt kylslagen helg(v.34) och inledning på vecka 35 så blev det lite bättre :) Har förutom vanliga vardagsbestyr fått en hel del gjort denna vecka... Jag har bland annat "fått igång" elen i vardagsrummet/matbordsavdelningen, lagat vädringsluckan i köket + monterat en utetermometer genom den, monterat en toapappershållare, silkontätat springan mellan diskbänken och kaklet i köket, pumpat och smörjt upp cyklar, tvättat bilen, planterat små skott av svarta vinbär, monterat lysrörsarmatur i arbetsrum och efter skrapning å slipning oljat in bron. Det gäller ju att använda dagarna på rätt sätt den här årstiden...


En cykel fixad...


Andra cykeln fixad ;)


Biltvätt, usch va tråkigt...men välbehövligt.


Planterat tre stycken små skott, svarta vinbär av sorten Sikfors. Sikfors är en framkorsad sort av våran granne, Ronald Karlsson, som är mycket kunnig i ämnet. Sikfors är en korsning av sorterna Hildur och Gunny och Intercontinental. Förhoppningsvis så blir de stora buskar och ger stora bär om några år.


Skott av sorten Sikfors


Nyoljad bro. Köpte Alpinas brunpigmenterade terassolja för tryckimpregnerat trä på byggmax. Förutom att den var billig så ser det ut att ha blivit bra oxå ;)  Vi får se om den även håller bra över vintern...


Äppelträd av sorten Huvitus på våran tomt


Enligt våran granne som är väldigt trädgårdskunnig, sorten Huvitus (finsk sort)


Jag har ikväll för första gången cyklat med Varga...Vi började med en 5 km -runda med vanligt läder koppel som jag höll i högerhanden för att vi skulle befinna oss på rätt sida vägen och Varga på rätt sida av cykeln.  Det var ju lite spännande eftersom jag har provat på att cykla omkull med hundar förrut och det gör ont och man kan i värsta fall bli sjukskriven ;)) !  Men det hela gick bra, i början var det dock full galopp på Varga men det lugnade sig lite så småningom...det kändes dock lite osäkert eftersom hon är väldigt intresserad av småfåglar som flyger upp ur dikena och hon kan oxå tvärstanna för att kissa. Fick tvärbromsa några gånger och då låste sej bakhjulet på cykeln lite, måste se över detta....Som tur är har cykeln fotbroms annars skulle jag nog köra åt h-vete!! Måste lära Varga vad sakta är...Är det någon som har nå bra tips om att cykla med hundar så mottages de tacksamt! Springer kanske vore en idé men vad annars då? Vad ska jag tänka på etc?


Till veckan blir det bla gräsklippning...Denna syssla tar förhoppningsvis snart slut.

Klippo är bäst ;))  Det bara är så!

Ha det gott!  Gonatt på er och skitjakt på er alla som går på älgjakt imorgon ;)

Kommentarer
Postat av: Isabell

Nu har jag hittat hit och läst ikapp! :) Det är som en annan sak att läsa lite längre texter, man kommer ihåg vad man har läst till exempel... ;) Kul med alla rapporter om hundarna, gratulerar till alla framgångar! Svampfrågan har fått mig att börja leta efter min svampbok, en sån där tjock sak från när jag pluggade... Återkommer med gissning!



Så om man har vägarna norröver kan det finnas gäststuga att invadera?? ;D

2010-09-08 @ 16:42:28
Postat av: Anna-Lena, blogginnehavaren

Isabell: Självklart finns här utrymme för invasion ;)

2010-09-08 @ 22:00:30
URL: http://vargbackennipan.blogg.se/
Postat av: Pär Hörnström

Kul. Ska du fortsätta?

Jag söker Ronald Karlsson epostadress. Kan du skicka

gammal kollega från Brännberg, men just nu på Nya Zeeland.

Vänl h

2011-04-03 @ 08:47:06
Postat av: yasra@sara

hej



är du pär hörnström som jobbade i luleå komvux på bibilioteket?om du är, det är yasra..min emjal [email protected]

2011-05-31 @ 21:09:02
Postat av: Gunnar Grafström

Hej,

bilden på äpplet du har på bloggen är ju ett

klassiskt Åkerö äpple (tegelröd jämn färg, ofta med stjälksvulst) knappast är det Huvitus.

så gott som 100% säker eftersom jag har både

åkerö & huvitus själv.

mvh / Gunnar

2011-09-27 @ 11:08:23
Postat av: Anna-Lena

Pär Hörnström...Vill du lämna din epostadress/email här under kommentarer så kan jag eposta tillbaka Ronald Karlssons epostadress :))

Gunnar Grafström: Tack för din bedömning av äppelsorten...ska ta upp det med Ronald :)Han kanske såg fel i all hast!

MVH blogginnehavaren/Anna-Lena

2011-11-28 @ 22:42:48
URL: http://vargbackennipan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0